måndag, februari 05, 2018

Pwned

Hoppsan! Jo, lite överraskad blev jag idag, när jag lyssnade på programmet Uppkopplad i P1 (Sveriges bästa kanal.) på förmiddagen.

Programmet handlar om vad som händer i den digitala världen och vad man bör se upp med.

Redan i programstarten fick jag mig en tjickoblängare (Hoppas du vet vad det är.) och började genast forska hur det är ställt med min egen säkerhet. Själv tycker jag att jag är rätt duktig på att skydda mig. Virusprogram i trim med mera.

Däremot har jag varit lite slarvig med att byta lösenord. Till datorn, eller till mitt e-postprogram. I programmet får jag rådet att gå in på en sajt för att kolla om mitt lösenord finns någonstans på nätet, eller i någon obskyr databas. Och eftersom det hänt vid enstaka tillfällen att jag fått e-post från mig själv (!!!), så har jag blivit lite förbryllad.

På sajten haveibeenpwned.com får man snabbt besked. Ja, det fanns en del att önska vad gäller mig själv. Det handlar inte alltid om att man själv varit "vållande". Men det har hänt att internetsajter, där man skapat ett login, och där man angett sin e-postadress, har blivit hackade; Facebook, Snapchat, Instagram, LinkedIn m.fl.

Så nu har jag bytt lösenord. Både till själva datorn, och e-postprogrammet. Gör det du också!

Innan du blir pwned.

*****

8 kommentarer:

Cecilia N sa...

Hm.
Ponera att man går in där. Och skriver in sitt lösenord, (för tillfället representerat av qwerty).
"Qwerty" "enter".
Finns det inte då ett litet snille som sitter och skriver upp: "qwerty, Cecilia N"?
Så om det då är så att det bara är jag som vetat om qwerty så är vi nu två: jag och hackaren ... och vips blir vi fler ...

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Men du ska inte ange något lösenord. Bara din e-postadress. Och om du är "träffad", bör du byta lösen.

Femte året i Hjo sa...

Jag har samma lösenord överallt. Nästan. Och datorn är trög som bara den. Men jag tror att den är för gammal och trött. Men visst, rätt som det är sitter man där. Ett problem är ju också att man ska komma ihåg lösenorden också.

Bert Bodin sa...

@Femte året i Hjo.

Jo. Det är ju problemet. Men man får haett visst system. Det funkar någorlunda.

Elisabet. sa...

Inga problem för min del när jag kollade. Jag byter ofta lösenord och varvar mellan dem .., eller byter siffror.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

Det är en bra taktik.

Cecilia N sa...

Men alla andra lösenord då? Det är ju inte bara mejladressen som har lösenord.

Och om det är så att man har en epostadress som användarnamn på ett ställe, men ett helt annat lösenord där än när man läser mejlen: hur vet jag då vilket lösenord som det handlar om?

Fortfarande skeptisk för säkerhets skull.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Men du behöver ju bara konstatera om ditt lösen finns med någonstans där det inte ska finnas. Eller inte. Och så byter du för säkerhets skull. På så sätt har du ju värjt dig.

Jag tycker nog att de experter som uttalar sig i programmet är seriösa.