torsdag, november 16, 2017

Nu duger det

Staten har beslutat flytta ut fler myndigheter från Stockholm och ut i landet. Luleå ska till exempel få fem (5) nya jobb. Det är Polarforskningsinstitutet som ska placeras här.

De här myndigheterna behöver inte alls finnas i Stockholm, men har hamnat där av slentrian. Lantisar är ju, som vi vet, inte lika smarta som stockholmare.

Nu går klagovisorna. 
  - Jag är inte beredd att rycka upp hela min familj och flytta.
Det har vi nu fått höra. Jovisst kan jag förstå det. Ofta finns det en vuxen till, som har jobb där de nu bor. Det är inte givet att ett liknande jobb finns för den medföljande på den nya orten. Tyvärr.

Reglerna är klara. Antingen följer den anställde med till sin nya hemort. Eller också får man säga upp sig och satsa på ny arbetsgivare.

De reglerna vill man nu riva upp. Facket är inblandat. Lagar ska ändras.

Nu duger det. Nu krävs åtgärder.

Vem gjorde, och gör det för de som i årtionden blivit berövade sina arbetstillfällen ute på olika håll i landet, när verksamheter har centraliserats, eller flyttats söderut, från exempelvis mina trakter?

Jag säger bara: Mera Norge i Sverige. Decentralisera mera!

*****

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag tänkte på precis samma sätt.
Råkade en gång hamna på en nät-sida som visade utflyttade norrbottningar under .., ja, det kan ha varit på sextitalet.
Jag höll på att svimma. Det spelade ingen roll hur jag scrollade; det tog aldrig slut ...!

Bert Bodin sa...

@Elisabet.
... och sjutti-, åtti- och nittitalet, skulle jag säga.

Anonym sa...

Och även 50-talet, då jag själv som 8-åring lämnade Luleå och hamnade i Gävle, på Brynäs och genomled ett evigt hackande på grund av min korkade dialekt. :-)

Bert Bodin sa...

@Norbergianblue.

Men va!?? Menar du att dom inte pratar norrländska i Gävle?

(OBS. Kommentaren kan innehålla spår av ironi.)

Anonym sa...

Såg något på nyheterna om detta, kommer inte ihåg exakt vad som sas. Vi har ju fått Fastighetsmäklarnämnden flyttad till karlstad nyss. Jag tror att 12 av 14 st anställda valde att inte följa med.

Men läste också någon insändare att det var viss skillnad om jobben flyttades från Stockholm heller till. Hur anställda såg på det. Summa summarum så var det värre för folk flytta från Stockholm för att behålla jobbet än tvärtom. Äsch, kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Tror nog att de flesta får det bättre bo i en mindre stad både vad det gäller pendling och tex huspriser. Men visst, medföljande ska också ha ett jobb. Men häromkring hojtar tex kommunerna och landstinget efter utbildade personer så jobb finns! Å Stockholm ligger 2 1/2 timme bort med tåg tex.

Anonym sa...

Hälsar Turtlan. ... ja det fattade du nog ;-)

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

Men det där med medföljande gällde ju även flytt till Stockholm. Så där ser jag ingen skillnad. Det blir ju uppbrott hur än man ser det.

Men, som jag upplevde huvudstaden senast för en vecka sedan, blir jag bara skrämd. Jag skulle inte stå ut med stressen och pressen och trängseln. Varje dag!

Och jag har ändå jobbat där i två år på 80-talet. Men kan inte minnas att det var lika kaotiskt då. Kanske för att jag bodde i Huvudsta (Jungfrudansen) och jobbade vid Tomteboda lite utanför själva centrum. Jag minns dock att jag tyckte det var jobbigt, när man skulle göra ett snabbt ärende, t.ex. ta ut pengar i en bankomat. Då gick hela lunchrasten åt.