söndag, november 05, 2017

"Dumheter"

Vinterkräksjuka har jag aldrig råkat ut för. Peppar peppar, och tack och lov. Det lär vara en ruggig upplevelse.

Underkylt regn, däremot, har jag erfarenhet av. Det är också en rätt ruggig upplevelse. När det därför varnades för detta fenomen (även om jag ofta anklagar SMHI för falsk angivelse), och vi befann oss ute på Rånlandet, beslutade vi att göra processen kort med stughelgen och åka hem till stan redan på förmiddagen. Vädret blev också väldigt snabbt väldigt grått, trots att det för "norra Norrlands kustland" skulle inträffa "under eftermiddagen". Då kan jag tala om att det var helmulet från klockan 10.00, prick! Innan dess sken solen milt och vackert.

Nåja - Det är väl bara att vänja sig vid nyheterna.
För aldrig hörde man talas om ovanstående två "dumheter" för sisådär 15-20 år sedan. I alla fall inte i norra Norrlands kustland. Ja, inte inlandet eller fjälltrakterna heller, för den delen.

Vem har hittat på dem? Och varför har hen inte blivit ställd inför rätta?

Något för domstolen i Haag att ta tag i.

*****

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag anar att det var den varningen som gjorde att det bara blev hälften av förväntad församling på söndagens minnesgudstjänst med ljuständning.
Men det var falskt alarm.
Däremot kunde jag inte köra fortare än 40 hemåt pga dimman.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Säkert samma varning som hos oss. Norra Norrlands kustland är stort.

Cecilia N sa...

Fast sen fick jag höra att grusvägarna hade varit jätteläskiga.