torsdag, april 26, 2018

Vernissage XI

Nu när det snart är dags för sängen, passar det väl bra att jag visar ännu en tavla.

Den här gången tänker jag inte tala om vad den föreställer. Inte heller tänker jag berätta vem som gjort den. Det tänkte jag att du skulle göra.

Trycket är inköpt i ett land, som vi ofta benämner med två olika namn. Helt nyligen visste jag egentligen inte varför. Men så lärde jag mig; det ena namnet är i själva verket bara en del av hela nationen.

Välkommen med dina kunskaper. Jag tror inte det är så svårt.


*****
Här finns fler visningar.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, VEM kan det vara som är upphovsmästaren till denna målning?
I somras, på väg hem från landet med två namn, råkade jag läsa på nätet att i ett litet samhälle skulle vi kunna besöka ett museum där denne konstnär hade tillbringat hela t r e månader av sitt liv!
Frånsett några helt okända målningar, fanns där ett stycke bräda från det som en gång varit konstnärens rumsvägg.
Tala om att koka soppa på en spik.
Eller bräda.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag tar det som ett svar. Och du har förstås rätt.

GRATTIS!

Cecilia N sa...

Visst är det han med örat?
Och landets typiska färg i tävlingssammanhang är rikt representerad i målningen.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Eller kanske inte med örat. 😎

Thalassa sa...

...utan kanske med AVSKURET öra.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Jäklar! En till som verkar ha rätt.

Vilka konstkännare jag har i läsekretsen!

😉