fredag, april 20, 2018

Vernissage IX

Dags för lite konst igen. Den här gången ett japanskt tryck, som jag hittade i en liten butik i Shinjukudistriktet i Tokyo en gång, när jag var där på jobbresa. Träff med svenska ambassaden och handelskontoret med föreläsning.

Tokyo är en rätt trevlig stad, eller egentligen flera städer, som vuxit ihop till en jätteklump. Men varje stadsdel är som en egen stad, med sin egen karaktär. Shinjuku var modernt och mondänt. Här ligger bland annat det administrativa centret, men även shopping.

Ginza är ett annat område, även det med mycket shopping och nöjen. 

Jag bodde på Hyatt Century, numera Hyatt Regency. Det ligger i Shinjuku. Lyx. Det som sas vara världens största kristallkronor hängde i atriet mitt i byggnaden. De var 8 m höga, tre stycken till antalet och vägde enligt uppgift flera ton vardera (kommer inte riktigt ihåg hur många).

Här på 17 våningen upplevde jag mitt livs första jordbävning. Galgarna i garderoben på mitt rum, började plöstligt spela cha-cha, eller nå't.

Ingen infödd hade reagerat. Den bävningen var för liten.

Tavlan föreställer persimoner, om du nu inte hade listat ut det redan.


*****
Mer om Tokyo kunde man höra i veckans upplaga av Meny med Tomas Tengby i P1. 

6 kommentarer:

Rexxie sa...

Två ton, och 115 000 Swarovski-kristaller!

Här kan man se när de hissade ner dem 2013 för att rengöra dem!

https://www.japantimes.co.jp/news/2013/08/13/business/see-how-a-huge-chandelier-is-cleaned-yokohama-to-host-more-conferences/#.WtnGgmfjWzw

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Har du kanske själv varit där?

Tack för länk. Man kände sig rätt liten därunder kronorna.
,

Anders sa...

Hahaha, näe, jag är tämligen oberest!

Boston, London, Reading, Amsterdam, Oslo, Helsingfors är väl ungefär det jag hunnit med. Inte har jag varit till Säffle heller och druckit en kopp kaffe!

Bert Bodin sa...

@Rexxie (Anders)

Nåja. Du har ju chansen kvar. Du är ju rätt ung.


Själv har jag Oceanien och Antarktis kvar att beta av.

Cecilia i Houston sa...

Vilket fint tryck!

Bert Bodin sa...

@Cecilia i Houston

Tack. Jo, jag gillar det mycket.