onsdag, februari 14, 2018

Fullt upp

Så fick jag äntligen tillfälle att se den. Ruben Östlunds The square. Den så omtalade, och så prisade filmen. Den enda det talades om i fjol. Men trots all publicitet; trots allt jag läste och hörde om den, fick jag inget grepp om vad den handlar om.

Men idag fick jag alltså chansen, då den visades på Folkets Bio under eftermiddagen. Fast jag vet nog nästan inte vad den handlar om ändå. Men den fängslade i hela två och en halv timme. Märkligt.

Lite "Roy Anderssonsk" bitvis, där bilderna får tala för sig själva. Och jag gillar ju Roy Andersson.

Vad tyckte du?
----------------

Hem för en kort paus och lite mat, innan det var dags för nästa evenemang. Konsert med New Tide Orquesta (Jo. Det är rättstavat.). Jag fastnade för dem för 10-12 år sedan, då gruppen hette New Tango Orquesta.

Här handlar det om drömsk, symfonisk, svepande, snabb, intensiv och uttrycksfull musik. Så man blir tårögd. En sättning med fiol, cello, basfiol, musettedragspel och piano. Det var vad som behövdes för att ge oss en fin musikupplevelse. Så kallad "nytango".
 - Grät inte ni?
En dam som sitter vid bordet intill (Det var restaurangsittning, ett vinglas på bordet.), vänder sig mot oss och frågar.
 - Jovisst, sa jag. Och jag tänker nog köpa en skiva.
 - Säljer de här, frågar hon.

Det blev två skivor. Man fick nämligen extrapris om man köpte två. Och då ingick förstås också en pratstund med de trevliga musikerna, som nu fortsätter sin turné. Imorgon finns de i Umeå. Och i april spelar de i Wilmington, Delaware, USA. De är nämligen mer välkända utomlands än här hemma.


*****
Här finns smakprov.

Inga kommentarer: