tisdag, november 07, 2017

Om pengagömmare

Leif Östling. Uppvuxen här i Luleå. Fyra år äldre än jag. 

Jo. Honom minns man ju ...
Nej, faktiskt inte. Visste inte ens om det förrän jag i något sammanhang såg företagsnamnet Hertsoe  och anade samband. Östling är i och för sig inget ovanlig namn här, men inte så att jag reagerade direkt på det.Och en av våra största stadsdelar heter Hertsön.

För mig får folk gärna tjäna pengar, bara det inte sker på andras olycka och bekostnad. Det där att "gömma" slantar i utlandet i så kallade skatteparadis, förstår jag mig inte alls på. Det ger automatiskt en känsla av skumraskaffärer oavsett om de är lagliga eller inte.

Sedan kan man ju undra vad de ska göra med alla pengarna. Spara för framtida generationer släktingar, som kan leva bekymmerslöst utan att göra ett skapandes grand? Eller bli korkade presidenter i t.ex. USA?

*****

Inga kommentarer: