lördag, september 09, 2017

Grått

Nog var det väl tur att det var en röd bil, som passerade, när jag tittade ut på grå- och blötvädret. Ett trist strilande lär bli helgens tillstånd.

Men man får glädja sig åt det lilla. En röd bil är inte dumt. Framförallt ovanligt. För dagens bilar är till absolut största delen ... grå! Eller svarta. Eller silverfärgade. Eller möjligen, möjligen mörkblå.

Inte heller kan man säga vad det är för märke, eftersom alla bildesigners måste ha gått samma kurs. Bilar nuförtiden är förvillande lika oavsett fabrikat. Volvo ser ut som Toyota, som ser ut som VW, som ser ut som Skoda, som ser ut som Mercedes, som ser ut som Audi, som ser ut som .........

*****

4 kommentarer:

heanku sa...

då skulle du bli glad när jag susar fram på vägarna. jag har en röd bil. och jag har haft många röda bilar, för jag tycker det är den gladaste färgen att ha på en bil. och så säger dom att förare i röda bilar är aggressiva, men då känner dom inte mig. jag är lugn och fin.

Bert Bodin sa...

@heanku.
Jag har också haft röda bilar. Knallblå och gul också. En mossgrön SAAB en gång. Och en ljusblå Golf.

Men nu har jag fogat mig. Silvergrå Audi. ;-)

Cecilia N sa...

Häromdagen var det nästan bara vita bilar framför rödljuset. Och så min silvergrå volvo då.
Skulle jag haft att välja på hade jag gärna haft en röd saab. Det har jag haft några gånger. Å andra sidan kan det ibland vara bra att jag har en anonym bil i yrket.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Jo. De flesta vill nog vara inkognito i trafiken. Det förstår jag, som folk kör. ;-)