måndag, augusti 21, 2017

Och nu är det gjort

Lovade ju i förra inlägget att ta itu med "epicentrum". Ett ord som börjat användas i alla möjliga sammanhang, där användaren förmodligen inte har en susning om vad det betyder. Jag får för mig att de tror att det på något sätt förstärker ett centrum. Ett centrum som är mera centrum än centrum. Hur det nu skulle kunna gå till.

Alltså. Ett mejl till journalisten som skrivit artikeln:

----- 

Hej!
Epicentrum är enligt SAOL "plats på jord­ytan rakt över jordbävningshärd, ytcentrum".

Hur menar du att Peter Sundström och hans son kan ha varit i närheten av ett sådant i Barcelona?

Hade det inte räckt med " terrorns centrum"?

Med vänlig hälsning
Bert Bodin
Luleå.
-----

Väntar ivrigt på svar.

*****

4 kommentarer:

Monet sa...

Jag gör sådär ibland också. Senaste gången svarade reportern mig i mycket tacksamma ordalag ( det var en liknande men faktiskt värre språkgroda) och sa att misstag skulle rättas till och att det var redan gjort. Man tar sig ibland för pannan och fattar inte att detta ska vara i skrivkonsten utbildade personer. Korrekturläsarna är ju sedan länge avskaffade och då ser man ju eländet ännu tydligare!

Turtlan sa...

Det är som när jag alltid reagerar på ordet "sköterska".

- Sköterska gav fel medicin eller Sköterskor kräver högre lön. (som exempel
Det finns inget yrke som heter så. Det heter undersköterska eller sjuksköterska. Ja skötare finns också och de arbetar inom psykvården.
Det är väldigt svårt för ffa journalister hålla isär och använda rätt i den frågan.
Det är en väsentlig skillnad på tex utbildning då den ena är en gymnasieutbildning och den andra en universitetsutbildning.

Ibland skriver jag ett mail till berörd journalist. T o m har Sveriges radio använt fel... ;-) Ibland får jag svar, ibland inte.

Ja det var ett bidrag från mig.

Bert Bodin sa...

@Monet.
Jag tror att mycket beror på tidspress och slarv. Nu ska nyheter ut så fort det bara går. På nätet.

Jag ser också rätt ofta slarvfel i TV:s nyhetssändningar. Den där textremsan nere till vänster i bild, där det brukar dyka upp en "rubrik" plus reporterns namn. Där blir det tokigt.

Bert Bodin sa...

@Turtlan.
Jo, när man själv känner till sakförhållanden i någon artikel, eller reportage, och ser hur fel det är, undrar jag hur ofta det är fel i artiklar, där jag inte har en aning om förhållandena. Man blir nog lurad både en och två gånger.