fredag, juni 30, 2017

Men alltså

Vad gör du med pengarna? Idag är sista dagen som de gamla mynten och sedlarna är giltiga.

Men Riksbanken beräknar att cirka 8 miljarder kronor finns kvar hemma hos dig, dig och dig.

Va?! Själv har jag inte en krona i mynt. Inte ens en sedel, i plånbok, madrass, spargris eller gammal burk, som verkar vara vanliga "valv" för många.

Varje invånare i detta land har alltså 800 kronor hemma. Från nyfödd till hundraåring. En trebarnsfamilj av normalkaraktär har alltså 4000 kronor.

Inte undra på att inbrotten ökar.

*****
Läs mer här.

5 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag har 3800:- i en- och femkronor som ligger hemma som jag inte varit iväg med än.

När det gäller sedlar är det nog en och annan sedel som tappats bort, slängts bort av misstag, eldats upp, tvättats till oigenkännelighet genom årens lopp (inte av mig, men av någon annan).

Bert Bodin sa...

Slarvpelle!

😉

V sa...

Fick fyra enkronor i växel tidigare i veckan. Får erkänna att de fallit i glömska, allt annat är inväxlat sen länge. Erkänner också att skammen känns överkomlig ;-)

Turtlan sa...

Bidrar med två femkronor som ligger i båten. De är perfekta vrida upp locket till vattenpåfyllningen så de behåller vi.

Sen blev det 6 kr kvar i min plånbok. Får väl ha de som minne av de gamla mynten.

Gissar väl att det kan dyka upp någon krona eller så framöver speciellt i bilen. Vet inte varför men där brukar jag alltid hitta någon peng när jag städar bilen.

Bert Bodin sa...

@V och Turtlan: Men 800 kronor går ni i varje fall inte och släpar på. Så förmodligen är det någon annan som har er andel hemma hos sig plus sin egen.
Otroligt!