söndag, december 25, 2016

Juldagsexpedition

Vi startar mot norr. Förbi Kulturens Hus och ner mot Norra hamn. Det är friskt, rätt kallt och lite vindrag emot oss. Snabbt blir vi rödrosiga och beslutar att ta en genväg mot Hälsans hus och ner mot älven och solen.

Rundar udden och går under bron mot Bergnäset (Den jag var med och invigde tillsammans med Prins Bertil 1954, och fick en grön "kaninballong".) och vidare mot Södra hamn.

Luleborna är ute och traskar på isen. Pimpelfiskar eller åker skidor. Överlyckliga hundar hoppar och skuttar fritt, eller rullar sig glatt i snön. Också vi lämnar hamnpromenaden och går ut på isen. Vilken fantastisk tillgång detta är. De stora vidderna.

Några japanska turister, ungdomar står uppställda för fotografering. Fotografen vill egentligen vara med på bilden och frågar raskt mig om assistans.
 - Of course, säger jag, och killen ställer sig lycklig mellan de två snygga tjejerna.
 - Smile, uppmanar jag, och de lyder.
Jag tar en bild.
 - One more, ber de, och höjer armarna i luften.
Jag tar några bilder till.
De granskar resultatet och godkänner.
 - Thank you very much, säger killen.
 - You're welcome, säger jag.

Vi skiljs åt. De går utåt på isen, vi går in mot land och hemåt, men drar en extra runda i det vackra vädret innan vi till slut hamnar framför fikabordet hemma, med en laxsmörgås till första kaffetåren, och en rånepepparkaka och en bit saffranskrans till påditon.

Lyssnar på Olof Wretlings fantastiska "Vinter i P1" och får oss många skratt och en hel del eftertanke.

Juldagen fortsätter.































*****



1 kommentar:

iZac sa...

"You're".

Sign "viktigpetter."