söndag, augusti 07, 2016

- Jäklar ...

.. vilken snygg armring!
- Vadå, den här, sa jag och pekade på mitt aktivitetsarmband.
Killen jobbar i kassan på Clas Ohlson.
- Nej, det där i silver, sa han. Var har du fått tag i det?
- I Marocko, sa jag.
- Så snyggt, tyckte han. 
Jag blev lite förbluffad över hans intresse, men eftersom det var lugnare i den affären än vad jag någonsin upplevt och ensam i "kön", så berättade jag historien om smycket. 
- Om du vill höra, frågade jag.
- Jajamen.
- Jo, det här hände sig långt innan du var född, nämligen 1973, då jag reste runt i Marocko ...
Och så drog jag hela historien
- Jäklar, sa han igen. Ja, jag är intresserad av en orsak. Jag kommer från Goatland, sa han med sin dialekt.
- Jo, det hörs, skrattade jag.
- Jag smider armringar själv. Kopior av så'na som grävts upp i utgrävningar därhemma.
Så blev vi stående där en bra stund. Han fick prova min armring. Tyckte den såg samisk ut.
- Kanske är det så att gamla ursprungsbefolkningar har något gemensamt, sa jag. 

Det blev ett kul samtal, sådär helt apropå. 

Mera sån't.


*****

Inga kommentarer: