måndag, augusti 01, 2016

En lätt bedövande doft ...

.. möter oss från balkongen, när vi kommer hem till lägenheten i stan.

Doften kommer från flera hundra, nu utslagna blommor i kumquatbusken. 

Visserligen tror jag att någon insekt lockats hit och gjort en del av jobbet. Som jag berättat tidigare har denna buske väldigt bråttom, när den väl sätter igång. I onsdags då vi var hemma senast, var blommorna bara knoppar. Idag har de inte bara slagit ut. En del har redan vissnat och en del visar nämligen små fruktämnen redan. 

Men jag agerade bi med en tops, efter bästa förmåga och ser fram emot god skörd, någon gång på vårvintern.


*****

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

De doftar verkligen underbart. Min syster hade såna också och hon fick riktigt många frukter. Vill minnas att hon pollinerade med en liten pensel!

Bert Bodin sa...

Japp. Jag hade ingen lämplig pensel, så en tops fick duga. Ett år använde jag bara fingertoppen.