söndag, augusti 28, 2016

Augusti


Den där rubriken träffar mitt i prick. Jag tycker nämligen inte att sommaren i år har motsvarat förväntningarna. Krönikören ovan har tankar åt samma håll.

Förmodligen beror det på att förväntningarna  varit för höga. Man går där i maj och försöker skapa sig en bild över hur sommaren ska bli. Allt kul man ska göra i det strålande  vädret.

Att man kommit lite till åren verkar inte ha någon betydelse. Jag menar - man borde ju ha lärt sig. Men det är  bara att konstatera; sommaren 2016  blev inte någon av de mer minnesvärda.

Den var trög i starten och levde inte upp till min definition av årstiden förrän vid midsommarhelgen.  Hela juni var lite halvers, om man så säger. Inleddes  med den storm  man inte trodde kunde inträffa i en sommarmånad. Och sedan regnade det lite för jämnan.

Men själva midsommarhelgen   var riktigt fin,  och hoppet låga tändes igen. Jo - Somrigt var det i juli. Vi halkade raskt upp i toppen på solligan. Men det var rätt ostadigt ändå. Inte ett H på  väderkartorna så långt ögat  kunde nå.

Men en vecka blev bra. Riktigt bra. Det var den vecka då vi var i Sörmland. Det var ljuvligt där och det var lika ljuvligt här hemma. Sedan återgick allt till ordningen igen.

Idag skrev en före detta kollega till mig, på Facebook ungefär "Varför har vi blivit snuvade på en sommarmånad?" För så känns det. Augusti känns höst. Det är vi inte vana med. Och nu har vi haft på gränsen till storm igen.

Nä. Den här sommaren vill jag göra om.

Och då ska den göras enligt plan.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här har den varit ganska fin ändå, tycker jag. Det var uschligt när vi var i Skottland - här hemma, alltså - men sen har det varit bra. Inte mycket regn och inte mycket blåst heller. Onsdag, torsdag och fredag i förra veckan var himmelska och blev, i alla fall för mig, rena högsommardagarna! Kanske är det just det .., man kommer att minnas?

Bert Bodin sa...

Ni har definitivt haft en bättre sommar i sydligaste Sverige än vad vi haft. Det brukar ju vara tvärtom. Och det är den ordningen som ska återställas! 😎

christel sa...

Som tillhörande de sydliga delarna protesterar jag skarp över ditt skamliga försök att vända på landet.
Skåne ligger söderut och ska som sådant vara varmast i landet 😉

Bert Bodin sa...

Tyvärr är beslutet redan taget.

Sorry!