söndag, juli 03, 2016

Förmiddag

Vaknar till en grå dag. Gårdagskvällens skyfall har under natten dämpats till ett fint och stilla strilregn. Havet har lugnat sig och ligger och krusar sig i förmiddagsljuset.

I Baghdad får ett åttiotal människor inte möjlighet att uppleva något mer, sedan en IS-bomb satt punkt för deras liv.

Radion rapporterar att en våg av våldtäkter tydligen sveper över landet, eller åtminstone dess festivaler och musikfester. Hur går det till i ett publikhav och vad gör kringstående?

Almedalsjippot??? Är det inte nog med fotbollsditot?

Ett litet uppehåll i regnandet. Jag år ut och fyller på i fröautomaten. Fåglarna har snurrat omkring där en bra stund nu och funnit den tom. Jag känner nästan irritationen, när de lite uppfordrande tjattrar från grenarna över mig och river ner kalla regndroppar. Som tack, kanske. Vad vet jag om deras seder och bruk.

Räddar kullvräkta prästkragar i en rabatt. Skyfallet har fått dem att lägga sig raklånga över marken.

På väg in igen ser jag en humla komma mot mig i hög fart. Den kraschar i pannan på mig, men flyger vidare. Den stirrade väl ner i mobilen.


Tillfälligt uppehåll

*****

Inga kommentarer: