onsdag, juni 29, 2016

Telefonen ringer

Jag tror nästan att hon ringt fel. Tryckt på någon snabbvalsknapp av misstag. Jag svarar.
 - Hej Elisabet, säger jag.
 - Hej Bert. Vad hette det där bageriet jag skulle hälsa till?
 - Vadå?
 - Jo, men du ville ju att jag skulle gå in på något bageri här i trakten och hälsa från dig.
Mina hjärnvindlingar går igång. Skulle jag be Elisabet att hälsa till ett bageri i Skottland?
 - Nä. Nu måste du ha missuppfattat något, säger jag. Det enda jag kommer ihåg, är att jag bad dig hälsa till Skottland och ön Skye.
 - Ja, vi är i Kyle of Lochalsh nu. Tycker du det är värt att åka över till Skye. Vi är ju precis vid bron nu.
Samtalet bryts. Men Elisabet ringer upp en gång till.
 - Ön är mysig. Särskilt Portree, den största staden, säger jag. Vi åkte ju runt hela ön. Det finns lite slott och sånt, här och där.
 - Men det är jag inte så intresserad av, säger hon.
 - Men naturen är fin. Och som sagt, Portree.
Nu börjar täckningen bli dålig igen och jag hör inte vad hon säger.
 - Jag hör dig knappt, sa jag.
 - Okej... blurr, bubbel... klart, så vi kan väl slut .... blurr skrap
 - Jo, säger jag. Hälsa PV!
 - Ha det så ...knaster ... jo, jag häls ...


Hamnen i Portree, med små restauranger och kaféer.

*****

Inga kommentarer: