torsdag, maj 19, 2016

Lättantändligt

När jag var barn, minns jag att jag vid något tillfälle oroade mig för brand i hus(-et). Inte vet jag varifrån jag fått oron. Kanske hade det talats om någon större brand någonstans, som jag hade snappat upp på barns vis och dragit slutsatser. För slutsatser drar man även som barn. Det är jag övertygad om.

Tydligen gav jag uttryck för oron på något sätt, för vad jag också minns är min pappas lugnande.
 - Nej, men det där var ju ett trähus. Vi bor ju i stenhus. De brinner inte.

Där gick jag tydligen på en nit. Men förmodligen lät jag mig nöja.

Vad har vi upplevt, den senaste, ganska korta tiden? Brand i Huskvarna. En hel vindsvåning borta. Ett gammalt hyreshus i Stockholms innerstad till stora delar förstört. Igår ett hotell i Malmö, som fick utrymmas. Idag ett flerfamiljshus i Östersund (Osäkert, dock om det var ett stenhus.) Häromdagen gick en hel Coopbutik i Kiruna till väders. Byggd i tegel och plåt!

Säkert har jag missat någon. Det var flera bränder i april också.

Vad är det för epidemi som pågår? Och vem säger att stenhus inte brinner.

Ja, förutom min pappa då.

*****

Inga kommentarer: