torsdag, december 24, 2015

Luleå - Julaftonspromenad

Det är faktiskt minusgrader (hela två stycken) och skön luft när vi går ut för att få en översikt av situationen i Luleå centrum.

Som brukligt, drar vi oss mot solen i Södra hamn. Träffar en bekant, som struntar i julen.
 - Jag ska gå på Willys och handla.
 - Jamen om du struntar i julen, kan du ju köpa lite påskgodis, sa jag.
Vi skrattar och säger hejdå.

Under tiden har en ung man stannat till vid kajkanten och sitter ner i snön tillsammans med sin fina Samojedspets. Han försöker ta en självis, med dåligt resultat. Vovven vill liksom inte vara med, eller titta in i kameran.
 - Vill du ha hjälp, frågar jag.
 - Ja tack gärna, säger han. Och jag vill ha med isbrytarna i bakgrunden.
 - Ska bli, säger jag och tar ett par bilder knästående i snön.
Nu är hunden lite mer samarbetsvillig, när husse slipper koncentrera sig på motivet.
 - Toppen, säger han när han ser resultatet. Det här blir bra.

Tyvärr dokumenterades inte situationen, vilket grämer mig lite.


Vidare längs stranden en bit innan vi viker av upp mot Stadsparken. Där är stämningen förväntansfull. Det är ju sista dagen i julkalenderspelet. Det dagliga, som pågår här varje jul, varje dag till små och stora barns förtjusning. Ja även vuxna. Vi stannar till och tittar en stund på inledningen innan vi går vidare hemåt genom rätt normalfyllda gator. Det verkar som att de flesta svimmat av av julstressen lagom till julaftonen. Det är rent lugnt utanför galleriorna.

Hem till kaffe, saffransbulla och Råneåpepparkaka, innan julaftonen går vidare.

I lugnets tecken.


*****

2 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Det var underbart promenadväder på julafton och en underbar himmel.

Bert Bodin sa...

Det har varit flera vackerhimmelsdagar. Synd bara att plusgraderna har fått regera för mycket.