fredag, november 13, 2015

Novemberfredag

Ledig dag. Halv åtta ringer jag till hälsocentralen för att få en läkartid.
 -  Passar det att vi ringer klockan ...... åtta på nummer ......... 07032000000. Tryck 1.


Fem över åtta ringer Stina.
 - Jag har bokat in en tid till dig klockan 11. Passar det bra?
 - Men, jag har ju knappt sagt vad jag vill.
 - Nej, men jag ser att du ringde redan sent igår eftermiddag, så det var förberett.

Jag går iväg genom novemberblöta (det är tyvärr så nuförtiden) gator. Den florsockersnö som fallit i natt är historia. Mottagningen är full med folk, men jag hittar en stol till slut. Det var den enda lediga. Mycket folk, och jag förstår att här sitter även de som köar för influensavaccin. Därav trängseln. De brukar öppna en annan avdelning för detta, men i år var det tydligen inte så.

En kvinna kommer och ropar upp mig, presenterar sig och för mig till sitt mottagningsrum, där jag får berätta min historia. Fem veckors förkylning, ingen feber de tre senaste, men hosta och snuva fortfarande. Det är andra besöket för samma symptom, även om det för två veckor sedan gällde min tinnitus. Där passade jag på att ta upp förkylningen också. Det togs prover, som alla såg fina ut.
 - Kom tillbaka om en vecka om du fortfarande hostar.

Det blev två veckor. Nu togs nya prover. Ingen sänka. Inget fel på hjärtat. Blodtryck 130/80. Lite svullen i näsan.
 - Det är bara att hosta vidare sa Kristina (som nog egentligen hette Kryzctyna), eller något sådant. Men jag skickar ett av blodproven till det andra labbet också, så får de göra en noggrannare koll. Jag ringer dig om resultatet på tisdag, eller onsdag. Men jag skriver inte ut någon ny medicin, för jag tror att det är det virus, som går här. Jag har haft flera patienter som varit "förkylda" som du i sju veckor.

Tack och lov för våra invandrare, så att vi har läkare att rådfråga.

Jag går hem och äter lunch och sedan åker vi till storasyrran och firar henne på 75-årsdagen.

*****

2 kommentarer:

V sa...

Har tappat räkningen men tror jag haft den här förkylningen i 4 veckor. Precis som du feberfri sen länge. Men hostan sitter kvar och orken tryter.

Bert Bodin sa...

Men skönt på nå't sätt att man inte är ensam. Och precis som du säger; man känner sig trött. Man är ju inte direkt lockad av raska promenader.