måndag, november 16, 2015

Blåmåndag ...

.. fast grå, förstås. Vi befinner ju oss i klimatomställningsvinter. Snön saknas.

Survädret, med mycket regn, och min envisa förkylning har gjort att vi blivit hemma i stan de två senaste helgerna. Men idag beslöt vi trots allt att åka ut och kolla läget.

Nollgradigt och fuktigt. Lätt ishalka - inte på vägarna, men på stugtrappen. Där hade man kunnat skaffa sig ett eller annat benbrott, om man inte hade tänkt till innan man äntrade den.

Vi stiger in och gör oss en kopp kaffe. Sitter och myser en stund sedan jag utfodrat kreaturen, det vill säga fåglarna.

Något mystiskt låg på vår infart. Det såg ut som en död lovikkavante, något stympad, men med ett
långfinger i luften, som ville den säga vädret något.
 - En svamp, tänkte jag och hämtade spaden för att förpassa ulltjofsen till skogen, efter att ha fotograferat den. Tänkte lägga ut den på FB-gruppen Vilken svamp för att få ett utlåtande. Kanske var det något ytterligt sällsynt.

Jag missade lite med spaden och råkade peta i själva "kroppen". Njae .... Det var nog ingen svamp ändå. Det såg ut som bajs. Och eftersom det, mig veterligen, inte finns någon FB-grupp som heter Vilket bajs, så lät jag det bero. Nu gödslar vanten skogen istället.

Som en svamp hade också ett "grannhus" dykt upp en bit uppe i skogen. Det är ett ungt par, som bygger sin stuga där. Ytterväggarna var nu på plats. Kul att få grannar, när det är på det där avståndet.

Vi stannar inte så länge. Jobbdag imorgon. Men nu har vi tittat till stället och hämtat hem lite råvaror från frysen, som ska användas till vänmiddag hemma. 
















 
*****

Inga kommentarer: