onsdag, juli 01, 2015

Obalans

Nej - Norrbotten är inte myggens mecka. Det är istället en topplacering för Svealand, där alla tiders rekord har noterats ett flertal tillfällen.

Vi på Rånlandet har heller inte besvärats av mygg under de snart 13 år som vi tillbringat somrarna här. Den första myggmedelsflaskan som inköptes för alla eventualiteters skull, tog slut i fjol. Vi har alltid kunnat sitta ostörda ute på altanen, utan konstgjorda avskräckningsmedel. För ett par år sedan köpte vi visserligen en liten myggapparat, som laddas med tabletter och gas. Den har vi aldrig behövt fylla på.

Men i år! Den kalla, blöta våren och försommaren har hallelujaropen skallat i alla diken och små gölar. Myggmammorna har producerat som aldrig förr och vi har redan gjort slut på en halv flaska myggsprej och plockat fram myggapparaten. Sol eller mulet. Myggorna har anfallit.

Se bara på hur det gick för mig, när jag satte mig att läsa tidningen i solskenet på altantrappen. Jag hann till ledarsidan, det vill säga sidan 2, så hade jag samlat ihop till en massgrav vid mina fötter.

Men det var kanske bra. Nu fick jag ju anledning att berätta, och ta en bild. Och samtidigt upptäcka att jag behöver klippa lilltånageln och smörja fötterna.

Alltid något!





*****

Inga kommentarer: