onsdag, januari 07, 2015

Summering

Ja, vad ska man nu säga om Rom. Storstad med småstadskaraktär, kanske. Inte monumental som Paris. Lite gyttrigare. Som London. Lite märklig. Det är det intrycket jag fått efter mitt första besök i den italienska huvudstaden.

Gigantiska byggnadsverk mitt bland de små gatorna och gränderna där folk trängdes och bilarna nästan inte kom fram. Historia kring varje gathörn. Och ett fruktansvärt turisttryck.


Klickbar för närstudium
Vi bodde mitt i smeten, på Björngatan, Via dell'orso, ett stenkast från Piazza Navona. Gatan var smal som en gränd, stenlagd och kantad av små affärer och restauranger av olika karaktär. En liten närbutik, ett kafé (med den suraste minen jag någonsin sett på en servitris) tvärs över från vår stora port ut från innergården, där vi slingrade oss in. Stor lägenhet på 160 kvadratmeter. Fem meter i takhöjd. Ljus och luftig. Tre sovrum, tre badrum. Gott om plats för oss fem personer i sällskapet. Lägenheten hade till och med ett namn: Grand orsetto (ung. "Stora björnungen".) Tyst och lugnt på grund av att de omgivande gatorna var mer gränder, mer eller mindre utan biltrafik, än gator. Kan tänka mig att det är ungefär som att bo i Gamla stan i Stockholm. Men myyyyycket större.

Härifrån utgick vi åt olika håll varje dag. Bara till fots, förutom första dagen som kombinerades med en så kallad "hop on - hop off-buss". Tyvärr av sämre kvalitet. Den operatör vi råkade hoppa på (Roma Christiana) var inte värd sina  20 euro för en dag. Så vi återgick till apostlahästarna. Vi hann med det "viktigaste" ändå. Sista dagen gick vi nästan en mil.

AK-bar, trevligt ställe i Trastevere
Lite besviken blev jag på maten. Italiensk mat låter alltid lockande. Men det som erbjöds överallt i dessa centrala kvarter var sällsynt enahanda. Antipasto, pasta och pizza i oändlighet och utan variation oavsett vilken restaurang du går in på. Pizzan är bättre i Sverige! På varje ställe försökte man pådyvla oss samma antipasto, med samma ingredienser som på förra stället.
Den sista dagen ramlade vi dock in på ett trivsamt ställe i Trastevere. Det hette AK-bar, rätt och slätt, och var originell med omfattande buffé och andra roliga rätter. Inredningen en klass för sig, med intressanta lösningar och bara gammalt och reparerat i stort sett. Återbruk på det mesta, förutom maten.




Åker jag tillbaka? Nja - inte så säkert. Paris, Berlin, London, Barcelona, Köpenhamn, Oslo,
Reykjavik - Gärna!

Jo, vi hade trevligt. Jättetrevligt! Men ...

.. dessutom var Fontana di Trevi under genomgripande renovering och således tömd på vatten och översållad med byggnadsställningar och en "turistramp" över hela härligheten, som jag struntade i. Slantarna som folk slänger i fontänen för att någon gång få återkomma till Rom, låg kvar på den torrlagda bottnen.

Så jag sparade på mina.

Broccolin var av jätteformat.

Med upphöjt lugn 1

Med upphöjt lugn 2

Vatikankön - cirka en fjärdedel av den.


Piazza Navona


Kaffe i Villa Borghese-parken


*****

4 kommentarer:

Hillevi sa...

Intressant om Rom och mycket fina bilder. Den översta är anslående. Lite varmare än den där dagen i Kiruna... ;)

Bert Bodin sa...

Varmare än Kiruna - Ja.
Men i lördags hade vi samma förmiddagstemperatur där, som här i Luleå.

Någon morgon var det bara +2 när vi vaknade.

Knapsu sa...

Den där killen som svävade i luften, kan ju inte finnas så många med den förmågan, var det månntro samma kille som en av mina arvtagerskor fotade i Luxemburg härom året?
;-D

Bert Bodin sa...

Länk, Knapsu! Annars kan jag inte avgöra. ;-)