måndag, november 10, 2014

Förr, förrare, först

Det slog mig plötsligt att jag varit här förr. Inte så konstigt kanske. Det var ju på gymet. Satt där i godan ro, så godan den nu kan vara på en uppvärmningsrunda på en så'n där "elektronisk" cykel, som spottar fram det ena värdet efter det andra. Nåja - hjärtverksamheten är det väl bra att hålla koll på.

Men det var inte det jag skulle tjata om. Utan det var det som slog mig. Jag började fundera över vad detta hus hade för historia. Insåg att jag egentligen satt på gamla Domus Interiör. På övre våningen. I och för sig där gardinavdelningen fanns, så det hände kanske inte så ofta att jag befann mig på just denna fläck. Men trappan ner till den nedre våningen där till höger; jo den har man traskat i några gånger på väg efter någon inredningsdetalj.

Sedan började jag fundera över om det inte hette Möbelkonsum en gång i tiden också. Hm! Och när jag lika är igång inser jag att gymets reception och omklädningsrummen.... Där har jag också varit förr. På sextiotalet. Oj!

Just det. Där fanns ju Konsum Storköp från 1961. Där man handlade billigare än på sin vanliga konsumbutik, av någon anledning. Vi brukade cykla hit någon gång då och då, med ganska långa mellanrum. Vi bodde på Krongårdsringen och att ta sig in till stan för att "storhandla" för en bilfri familj krävde välpumpade cyklar. På vintern var det nog inte tal om att åka in.

På Konsum Storköp var det meningen att man skulle köpa på sig råvaror eller rättare sagt basvaror. Det fanns ett villkor för att man skulle få rabatt. Inköpssumman var tvungen att överstiga hela 120 kronor. Jag minns hur mamma snodde runt för att hitta något behövligt, för att vi skulle kvalificera oss. Annars vore ju hela trippen förgäves. Då hade vi lika gärna kunnat handla därhemma, på "vårt" konsum.

När jag nu sitter här och trampar utan att komma någon vart fick jag en idé. Jag borde ju få träna gratis här.

För jag var ju här först!


*****
Här finns ett annat liknande tillfälle. (Jag har ju varit på så många ställen.)

Kanske har du själv något liknande att berätta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbade på en städfirma som hette ASAB, nuvarande ISS. Var och städade på just Domus Interiörs gardinavdelning. Heltäckningsmatta som det var nästan överallt på detta varuhus så var just gardinavd. den värsta. Alla trådar från tyger som klipptes, ludd, knappnålar, tygremsor. Allt satt fast som klister i mattan, vi slet med dammsugaren så den fina bruna mattan skulle vara presentabel när affärn slog upp portarna för en ny dag. Måste idag säga att jag tror inte någon av kunderna tittade efter trådar på golvet... Nåja, ett minne från mig av Domus Interiör =)

Nikki

Bert Bodin sa...

Nikki: Kul att höra. Men det slog mig sedan att gardinavdelningen nog var på nedre våningen, där gymets reception nu är. Där jag satt och trampade var nog möbleringsförslagen. Men jag kanske minns fel.