lördag, april 05, 2014

Vem kan man lita på

Lyssnar på utmärkta programmet Medierna i radions P1, som tar upp "konstigheter" i vår medievärld. Ofta väldigt pinsamt för tidningar och TV och främst för kvällspressen, som ofta har byxorna nere vid fotknölarna.

Idag tog de upp fallet med kvinnan som blev dömd för misshandel för att ha örfilat en man, som "nypt henne i rumpan".

Det tog förstås fyr i sociala medier. Feministerna rasade. Kvinnorna rasade. Ja alla rasade och kallade rätten och dess representanter för manschauvinister. Hot förekom tydligen också.

Nu hade rubriksättarna julafton. Och sanningen var förstås en annan, när Medierna börjar läsa domen. Kvinnan och mannen var tydligen släkt på avstånd. De låg sedan tidigare i fejd. Kvinnan var tidigare dömd. Hon hade kontaktförbud till mannen hon örfilade. Och om nypet i rumpan verkligen ägt rum, råder det delade meningar om.

Någon ånger eller rättelse i slaskpressen har inte synts till.

Och så var det kvinnan som tårtade Jimmy Åkesson i vintras. Hon fick fängelse. Tänk vad en välförtjänt tårtning kan leda till.

Men så var det inte heller, när man börjar läsa domen. Tårtning leder inte till fängelse. Kvinnan hade flera förseelser bakom sig. Olovlig körning och annat, som hon dömts för. Villkorligt. Men nu rann bägaren över.

Så var det med det.

När ska jag lära mig? För visst går jag på nitar av det där slaget också ibland.

Gör du?

*****

10 kommentarer:

Allmycke sa...

Oh ja. Jag trodde på historien om hon som blev nypt i rumpan...

Sven Teglund sa...

Ja när ska man lära sig. Så fort man läser något som man vet lite mer om så upptäcker man hur mycket fel det skrivs. Tur att Medierna finns, de hinner ju tillrättalägga en del.

OneLessKidney sa...

Precis den diskussionen håller jag på med hos Annika Bryn med lite tveksamt resultat...

:-)

Bert Bodin sa...

Den gick även jag på.

Bert Bodin sa...

Sven: Exakt så. Det slår mig rätt ofta när jag läser nyheter som rör sådant som jag känner till. Så många felaktigheter, som publiceras och aldrig korrigeras.

Bert Bodin sa...

OneLessKidney: Jo, jag såg den tråden och din imponerande research, när jag tipsades om den i Elisabets inlägg på FB.

Jan S sa...

Nja, jag vet inte .. välförtjänt tårtning. Så du menar att våld mot dem som inte delar ens egna politiska åsikter är berättigat? Idag en tårta, i morgon en kula.

Sen hoppas man ju att de flesta känner till att det som står i tidningar till stor del är lögn, överdrifter och
vinklade reportage som ska passa reporterns/tidningens egna syften. Sanningen är inte alltid det primära.
Förtroendet för media är ju idag i botten, så en rejäl uppryckning krävs för att återupprätta det.

Bert Bodin sa...

Nej Jan S. Jag tycker egentligen heller inte att tårtning är en bra metod. Inga attentat är det. Men det här är den politiker som kan behöva lite tårta.

Å andra sidan är jag kluven, eftersom han blir ett "offer" som några mindre tänkande individer tycker synd om. Tyvärr är all uppmärksamhet när det gäller SD, oönskad.

iZac sa...

Sen brukar ofta "mobben" på de s k "sociala medierna" vara snabba på att nappa, utan källkritik... då "det som står på internet måste vara sant..."

Bert Bodin sa...

iZac: När jag gick i skolan fick vi lära oss att ifrågasätta det vi läste och hörde. Jag kan inte säga att jag har behållit dessa kunskaper fullt ut. Går i fällan då och då.

Vi behöver påminnelser.