tisdag, april 01, 2014

Om du bara visste ...

.. vad som händer hos oss, när piloterna på ett av världens största flygbolag (Lufthansa) beslutar att strejka i tre dagar med kort varsel. 

Inte riktigt i samma division som askmoln från Isländska vulkaner. Men lite så. 3800 (!) flygningar inställda från och med imorgon. Världen runt. Och där har vi kunder. Kunder som ska hem, kunder som är på väg bort, kunder som ska komma hit. Det beräknas att cirka 450 000 resenärer berörs.

Ansvaret bollas fram och tillbaka. Ska vi, eller ska dom fixa .... Gäller det även dotterbolagens piloter ....
Varför får vi inga besked i bokningarna .....

Det är förstås kaos även hos flygbolagets egen personal och de är totalt överbelastade. Växeln hos dem brakar ihop. Vi hade i min grupp en medarbetare som satt i kö i ungefär 5 timmar. (Egentligen uppdelat på två personer.)

Och där sitter vi. Mellan kunden och all juridik om vad som gäller. Gör vi för mycket får vi stå för konsekvenserna (kostnaderna), och gör vi för lite, blir kunden lidande. Ibland vill flygbolaget ha allt ansvar och all koll, och i andra fall vill de (väldigt gärna) ha hjälp från oss att dona och greja så att kunden bli hjälpt. Vi måste oftast få någon form av sanktion, i varje enskilt fall.

En okul del av jobbet.

 - Would you like to make the reissue yourself, frågar den man som jag får kontakt med på South African Airlines, som för ett av mina fall hyrt in sig på den Lufthansaflygning där min kund finns. Flygbolag "delar" ibland på planet.
 - I would appreciate if you could do that, sa jag.
 - No problem, sa han. Just leave the booking for five minutes and retrieve it later. I suppose you have to arrange for the last leg to Luleå.

Hurra för South African.

*****

4 kommentarer:

Jan S sa...

Det finns ingen bransch som är så strejkbenägen som resebranschen.
Piloter, flygvärdinnor, lastare, städare, trafikledare, säkerhetskontrollanter, passkontrollanter och övrig flygplatspersonal, alla har de strejkat.
Lägg därtill snöstormar, ishalka, hård vind, dimma, askmoln, mm som ställer till kaos.
Inte att förglömma tekniska fel på flygplan, flygplatser, bokningssystem osv.
Trots det kommer alla fram till slut, även om vi får slita häcken av oss på resebyrån.

Bert Bodin sa...

Vår del av "kedjan" är väl den enda som aldrig har strejkat.

Mia sa...

Ja tänk om vi skulle ta å strejka lite? Inte för att jag vet vad vi skulle strejka för eller emot, utan bara för att ha prövat.

Bert Bodin sa...

Mia: Precis. Man måste ju ha kompetens på både det ena och det andra.