söndag, mars 02, 2014

Demokrati

Lyssnar till ett inslag i Godmorgon världen, bästa magasinsprogrammet i Sverige. Just detta inslag handlar om svenska ungdomars politiska intresse. En undersökning säger att det minskar.

Ungdomsförbunden verkar ofta idealisera ungdomars engagemang, men verkligheten ser annorlunda ut. De flesta unga är snabba på att haka på trender. Vid provval verkar de också gärna rösta på den som mest troligt har chans att vinna valet.

Ideologin verkar saknas. Men när jag tänker efter, så undrar jag varifrån de ska få den. Tidningsläsandet minskar ju också. Och föräldrarna har väl heller inte makt att påverka, förmodar jag. Det föräldrar säger opponerar man sig väl hellre emot.

I år är det ett så kallat "supervalår". Det blir tydligen "super" när vi har det svindlande antalet två att delta i. EU-valet i vår och riksdagsvalet i september. Det blir jobbigt. Sanna mina ord. Hur ska vi orka! Och tro mig; valdeltagandet när det gäller EU kommer att vara lågt.
 - Jag vet inte vad jag ska rösta på ..... För jag är inte insatt!
Så låter det ofta i så kallade "folket-på-gatan"-enkäter. Och där spelar sällan åldern någon roll.

Insatt!??

Men snälla nån. Har man ingen ideologi eller grundinställning som man kan hävda i ett val. Då är det illa ställt. Röstas det olika i EU-valet och riksdagsvalet?

Ska alla ha rösträtt.

*****
Lyssna till inslaget.

Inga kommentarer: