torsdag, december 26, 2013

Jag blev lite irriterad igår

Lyssnade på programmet Plånboken som handlade om matfusk i det senaste programmet. Och jag blev tvungen att skicka ett mejl till redaktionen.

Förväntar mig inget svar. Jag brukar inte få det när jag direktkritiserar medier.

---


Hej!

Lyssnade på ert juldagsprogram (lite förvirrat blev det ju förstås, med tanke på tekniken) och kan inte låta bli att reagera på en sak som programledaren sa där:

 - Jag kanske har fördomar, men de där intervjuerna gjordes nog i Stockholm.

Det handlade om vad som var fin- och fulmat i folks medvetande och intervjuerna vittnade om väluppfostrade "finmatskunder" som pratade om, i och för sig, vettiga saker.

- Hur hade det låtit om vi hade intervjuat i ........ Pajala?

Programledaren letade rätt länge i sina hjärnvindlingar för att hitta något riktigt kontrastrikt. Trodde hon. Det lät som att hon förväntade sig att det inte skulle låta lika "väluppfostrat". Och någon särskild vidare reflektion gjorde hon inte.

Jag kan nog tala om att i Pajala äter man mycket fisk, ren, älg med mera, som normalt sett räknas som "finmat" på de flesta Stockholmskrogar.

Kanske vore det bra att söka sig utanför tullarna ibland, när man producerar radioprogram.
Normalt skryter jag mycket över SR och särskilt P1. Men här blev det ett klavertramp.

Med vänlig hälsning
Bert Bodin
Luleå (25 mil söder om Pajala) och med mycket god och välsmakande mat.

*****

Inga kommentarer: