fredag, september 06, 2013

Sunt förnuft

Så har bilmobilpratarna säkert fått vatten på sin kvarn.

En forskare i USA hävdar att mobilprat i handhållen telefon, och bilkörning, inte alls påverkar körningen. Detta rapporterades om i kvällens nyhetssändningar.

Tjurbajs, säger jag. Det behövs ingen forskning för att inse att enhandskörning med splittrad uppmärksamhet är förkastlig och farlig. Många andra undersökningar har kommit fram till motsatsen.

Forskaren, som intervjuas i ett Rapportinslag är envis.
 - Nääädå. Bara man anpassar körningen och låter bli att snedda över tre filer samtidigt, och sänker farten så går det bra.

Jo - Och stannar man så går det bäst.
Korkskalle!

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


2 kommentarer:

Turtlan sa...

Jag såg det också. Vem är han mutad av eller vilket företag har sponsrat den undersökningen tänkte jag...

Såg senast igår ett motsatt bevis. Jag stod med cykeln vid ett övergångsställe där en buss en en bil var millimeter från att krocka.Bussen svängde ut trots väjningsplikt utan att se bilen. Allt gick bra men sååå nära.

Busschauffören pratade i telefon.....

Bert Bodin sa...

Turtlan: Jag fick precis samma känsla. Men jag kunde inte se vad han hade för telefon.

Men det säger väl sig självt för varje människa med något lite innanför pannbenet att man ska hålla uppmärksamheten på trafiken till 100%. Det gäller både buss-, bil-, och cykeltrafikanter.