fredag, september 20, 2013

Den slutgiltiga lösningen?

När jag härom dagen spelade Ove och i raljerande ton anklagade Nordea för elslöseri, så fick det tydligen effekt.

Jag vill inte sticka under stol med att det finns många elslösare i Sverige. Helt onödiga stand-by-apparater och tända lampor dygnet runt trots dagsljus.

Men det är väl kärnkraftsförespråkarna och elbolagen som på så sätt lobbar.

Jag krånglade fram ett mejl till banken via deras hemsida. En vanlig mejladress finns ju inte. Banker håller på sig. Visserligen hade jag kunnat gå in på kontoret också och framföra mina synpunkter. Men med tanke på att öppettiderna är minst sagt märkliga, så struntade jag i det. En dator svarade att mejlet gått fram (till datorn, vill säga). Sedan kom ett människomejl som försäkrade att mitt ärende vidarebefordrats till det aktuella kontoret och att de skulle svara mig.

Jag väntar!

Nåväl - Nu har Nordea i Luleå löst problemet på ett väldigt kreativt sätt.

Så här har det sett ut dagar och nätter.
Bilden tagen tvärs över kvarteret.

Idag på förmiddagen.
Banker vill inte ha insyn. Det framgår tydligt.
Inte heller har de kompetens att hitta en strömbrytare.
Ett litet tips - Dra ut kontakten!

*****

Läs om Norrbottens hållbarhetsvecka. Den pågår just i dagarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Hahahaha!! Menar du på fullt allvar att dom inte släckte tv:n ?

Bert Bodin sa...

Elisabet: Det återstår att se. Så som den lyser lär det synas genom persiennerna när väl mörkret faller.

Rexxie sa...

Fast de kanske har samma problem som en tidigare arbetsgivare till mig?

De hade nämligen lyckats med konststycket att koppla in all nätverksutrustning på belysningsgruppen, så om man släckte lyset i serverhallen så stängde man effektivt ner all datatrafik (och eftersom det påverkade alla kunder till det företaget så hade vi lyset i serverhallen påslaget i de 10 år som jag jobbade där...)

Knapsu sa...

Hahaha!!

Rexxie: fantastiskt! Väldigt kompetenta elektriker där!

Bert Bodin sa...

Rexxie: Håller med Knapsu här nedan; kompetens. Haha.

Rexxie sa...

Japp, och jag lovar att man tänker sig för lite extra noga när man vet att man kunde sänka all mobiltelefoni i Stockholmsområdet med en liten felaktig knapptryckning...

(ingen fara numera dock, det är åtgärdat sedan länge; vi "bor" inte kvar i samma lokaliteter)

Bert Bodin sa...

Rexxie: Tur att ni flyttade.

Kattvakt sa...

Är det inte numera förbjudet i Sverige att fotografera in genom fönster? Jag har för mig tant Gredelin sa något liknande i en intervju.

Bert Bodin sa...

Kattvakt: Det gäller människor. Jag har bara tagit en bild åt en husfasad.

;-)