måndag, juni 10, 2013

Husby är räddat

Jag blir både rörd och lite full i skratt, när jag hör att regeringen nu tänker satsa på "glesbygden".

Erik Ullenhag - vår integrationsminister - föreslår att vi nu ska flytta ut myndigheten Diskrimineringsombudsmannen, DO, från Stockholm. Ända till Husby!!!

Tänka sig.

Där är det tänkt att restauranglivet ska börja blomstra, för det innebär ju att det blir ett större behov av lunchrestauranger. Häpp!

Hela Sverige ska leva.

Hupp!

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Kersti sa...

Redan nu, även utan DO finns där helt ok lunchställen i Husby. Jag vet för jag har varit där :)

Bert Bodin sa...

Kersti: Herr Ullenhag har nog inte det, däremot. Han känner sig nog som en frälsare.

Kattvakt sa...

Ullenhag är väl den ende i regeringen som i verkligheten har besökt Husby? Vem annars var det som gick ned i tunnelbanan och tog blåa linjen, stod av i Tensta och frågade om det var norrland? Nån folkpartist, eller möjligen moderat?

Bert Bodin sa...

Kattvakt: Kommer inte ihåg vem det var, men jag minns episoden.

Sedan är Husby i mitt inlägg mera "symboliskt" menat. De förorter som är aktuella för etableringen är Tensta o Rinkeby.

Kattvakt sa...

Just det, utlokaliserade till norrland från Rosenbad sett. Därav rekogniseringsturen med tunnelbanan.

En positiv grej är att restaurangnäringen i området lär få ett uppsving.

Läste under min bloggrunda om en känd norrbottnings iakttagelser under sin promenad i en Stockholmsförort. Han förundrades över den stora skillnaden i födelsetalen mellan sin hemkommun och förorten. Sen klagade han i vanlig ordning på kommunpolitikerna. Med tanke på vad tidningen NSD däruppe rapporterar är det nästan så att man är beredd att ge honom rätt. Politikerna rök ihop av okända orsaker och hoppade av.

Anonym sa...

Risken är väl att personalen protesterar mot att bli utkastade till glesbygden från storstaden! ellem

Bert Bodin sa...

ellem: Förmodligen säger de upp sig allihop. Nyrekrytering blir lösningen.