torsdag, januari 03, 2013

Smidig som en katt

Idag har jag gjort något jag aldrig jag gjort förr. Så nu tassar jag omkring på lätta fötter utan att för den skull vara lättfotad.

Det har bara inte blivit av tidigare. Men nu öppnade jag en julklapp, som var tidsinställd. Inget farligt, men ändå ute på vatten som jag aldrig seglat tidigare. Jag gick till en glad dam, som ägnade 45 minuter åt mig, och främst mina fötter. Samtidigt fick jag en del av hennes liv, till del. Jag vet varifrån hon kommer, var hon har sin bror och vad han gör, och att hon själv åkte till sin stuga ikväll efter jobbet.

Det var vassa tänger och filar. Det knipsades och slipades, smordes och masserades.

Men jag fick godkänt. Bara ett par skavanker som jag ska tänka på. Jag lämnade mitt presentkort och gick hem.

Så nu tassar jag omkring.
Som en katt på tysta fötter.
Ett lejon.


*****

3 kommentarer:

Leif sa...

Tur du inte har en siameskatt i huset för då blir det snabbt daglig kattyoga i programmet och undan för undan införs små ändringar i din livsföring, nästan omärkligt.

Djuren lär av varandra. I Stockholm bor Marcel i ett hus tillsammans med en hund, en vanlig bondkatt och papegoja. De går bra ihop. För tillfället är Marcel och jag på ön för att repa oss efter nyårsfirandet.

Marcels kattkompis uppe i Stockholm brukar sova i sängen hos kvinnan som sköter djuren, vid fotändan typ. Häromnatten snurrade hon dock oförsiktigt på sig så den sovande katten vaknade och hoppade ned på golvet bara för att gå rakt över till hundens sovbädd och köra upp honom. För där ville katten nämligen ligga och sova ostört. Hunden gick yrvaket och la sig i soffan förmodligen alldeles för trött för att orka protestera.

Bert Bodin sa...

Leif: Som sagt; skriv en bok!

Leif sa...

Liksom den klarsynta författarinnan Katarina Mazetti har Marcel blivit hotad i Sverige, fast snäppet värre. Han skulle skjutas. :(

Det finns människor som inte tål litterära storheter, särskilt inte djur. Absolut Svenskt med Marcel.

* Läsvärda böcker med siameskatter i huvudrollerna är:

Kafka på stranden av den japanske författaren Haruki Murakami.
Eller någon av böckerna om antikhandlaren Johan Kristian Homan i Gamla stan och hans vackra siameskatt Cléo de Merode skrivna av Jan Mårtensson.