söndag, januari 06, 2013

Julkort

Vi har invasion av domherrar. En trevlig fågel. Gemytligt rund. Syrenfrön smakar tydligen bra. Men det går an med vanliga solrosfrön också, vilket bevisas av att de flesta trots allt samlas under fröautomaten. Tyvärr är domherren lite för stor för att äta direkt från den. Den får istället nöja sig med det som spills av andra fåglar.

Eller också tar man syrenen.

Passande fågel såhär på julens sluttamp.
Trettondagen.



*****

(Bilden är tyvärr lite dålig, eftersom jag tagit den genom fönster. Domherrar har hög integritet och gillar inte att man närmar sig med kamera.)

7 kommentarer:

Gabrielle sa...

Åh, fin vinterbild. Påminner mig förstås om en favoritvinterdikt. Den här:
”Se, det snögar över taken,
å staketen och bredvid,
och å frusna fönsterhaken
pickar liten domprost blid.”
Du har säkert hört den förr, men jag tycker den tål att upprepas...
Glad Trettondag!

Bert Bodin sa...

Gabrielle: Måste erkänna att jag aldrig hört den dikten. Men den passar bra i sammanhanget. Tack.

Gabrielle sa...

Vad bra! Jag fick déjà-vu-känslor och tänkte att jag nog skrivit den hos dig tidigare vid nån annan domherrebild i bloggen, men så var det inte. Dikten kommer från Grönköpings Veckoblad.

Elisabet. sa...

Ja, vackrare fågel finns väl knappast i vårt land ...?

Eva i Tyresö sa...

Bilden är fantastiskt bra tycker jag!!!!

Bert Bodin sa...

Elisabet: Jag håller lite på sidensvansen också.

Bert Bodin sa...

Eva i Tyresö: Skärpan lämnar en del i övrigt att önska.