lördag, februari 04, 2012

Inte har jag fått igång ...

. . mitt mobila bredband, där jag nu befinner mig i stugan. Instruktionen säger bara:

Koppla in med den dubbla sladden ansluten i två usb-uttag. Datorn känner av modemet och installerar en ikon.
På bruksanvisningars vanliga vis, alltså.

Jo pyttsan! Här känns inget igen.

Men då upprättar man ju snabbt ett privat nätverk via mobiltelefonen istället. Hur lätt som helst. Och se.... nu är jag här.

Frukosten snart överstökad. Utanför råder midvintersol. Vi har haft -32 inatt, men nu är det bara 28. Tur att vi är i stugan, för i stan lär det vara -34.

Nu vidtar förmiddagssysslorna. Ut och mata fåglar, läsa av elmätaren, hämta vatten......

*****

9 kommentarer:

thord wiman sa...

Hi hi - ja, bra, prio nr ett: småfåglarna.

Jag har fullt sjå hålla Södra Dalarnas illa köldslagna kajor (dessa underbara flygande
väsen med vindruvsfärgad iris) någorlunda mätta och vid gott mod.
Ett rent nöje och en upplevelse i existentiell förundran.

Ditt kontrasterande blogginlägg: what a mixture of old and new ...
Du sköna nya värld (?)

Ett levande liv i landet förundran.
Nu avslutat.
Poetissan nedan.

Leif sa...

Utomös strapatser

Förundrad så fort vi kommit in kollade Marcel på isrosorna i stugans fönster. Han såg de liksom växte när han nosade på dem. Ute sken solen från en klarblå himmel och folk åkte skridskor nere på sjön. Men det var -20 och isande kallt för en katt. Inte alls som uppe i nordlandet.

Marcel hoppade snabbt ned från fönstret och därnäst upp igen på vedlådan vid Morsø-kaminen.
- Skynda, skynda...

Det var bara att lyda och sedan visste jag av en som förväntade sig att en varm lunch snabbt skulle serveras i matskålen alldeles bredvid. Lax blev det i all enkelhet.

ab sa...

Man oroar sig för dem med strömavbrott, för det är ju livsfarligt kallt. Borde inte de MED kamin bjuda in dem utan?

Leif sa...

Läste Expressen som rapporterade från Gällivare:
"...Temperaturen har krupit ner till -30 grader i Gällivare kommun.
<span> </span>Samtidigt saknar 900 personer ström.
<span> </span>- Har man bara elvärme så står man ju där, säger Lisbeth Eriksson, som bor i området."


Allt medan 4 kärnkraftverk står stilla i Sverige när det är som kallast, precis som under tidigare bistra vintrar.

Katten Marcel ville åka söderut igen till varmare trakter (mindre kalla i vart fall) vilket jag inte hade någonting emot. Längs vägen var jag in på en större ICA-affär fär att handla lite färdproviant men därinne gick personalen med fingervantar för innetemperaturen var bara +8. Kanske var det den i varusortimentet ackumulerade värmen som höll temperaturen över fryspunkten? Förutom den smula värme som kunderna och personalen gemensamt alstrar blott genom sin närvaro?

Leif sa...

<span>Läste Expressen som rapporterade från Gällivare:  
"...Temperaturen har krupit ner till -30 grader i Gällivare kommun.  
<span> </span>Samtidigt saknar 900 personer ström.  
<span> </span>- Har man bara elvärme så står man ju där, säger Lisbeth Eriksson, som bor i området."
 
 
Allt medan 4 kärnkraftverk står stilla i Sverige när det är som kallast, precis som under tidigare bistra vintrar.  
 
Katten Marcel ville åka söderut igen till varmare trakter (mindre kalla i vart fall) vilket jag inte hade någonting emot. Längs vägen var jag in på en större livsmedelsaffär för att handla lite färdproviant men därinne gick personalen med fingervantar för innetemperaturen var bara +8. Kanske var det den i varusortimentet ackumulerade värmen som höll temperaturen över fryspunkten? Förutom den smula värme som kunderna och personalen gemensamt alstrar blott genom sin närvaro?</span>

Bert sa...

ab: Eftersom det här är hushåll som ligger i byar utanför centralorten så nästan förutsätter jag att de har alternativa värmekällor.

Men nog vet jag att det i "moderna" husbyggen varit tänkt så, att man helt ska förlita sig på "moderniteterna". Jag minns ett reportage från Småland, som hade drabbats av långvarigt strömavbrott, där en ung familj byggt nytt hus vid vägs ände, för att de ville bo där. Men de hade inget att elda i. Det tycker jag vittnar om tankefel.

Bert sa...

Leif: Nämen - Inte får du väl kritisera den välsignade kärnkraften sådär. Den, som ska frälsa oss ifrån allt ont, stagnation, shoppingstopp, lååååååååååååååågkonjunkturer och annat hemskt. ;)

ab sa...

Enligt artikeln jag läste sa de MED kamin att grannarna säkert frös hemskt... det verkar inte ha fallit dem in att hjälpa till! Förr var det ju en självklarhet att hjälpas åt. När jag bodde i Kårsta hade jag en vedspis att elda i, och jag använde den både för matlagning och bakning rätt ofta. Man tycks inte behöva en ugnstermostat fullt så mycket som man trpor. ;)

Elisabet sa...

Pv pratar ofta om att skaffa en gammaldags järnspis, så där så man kan hålla värmen och laga mat, i fall det värsta (ja, det värsta är det kanske inte ...) händer.
Det borde man verkligen ha.