lördag, december 10, 2011

Går hem ...

... efter ett lugnt lördagspass på jobbet. Försökte hjälpa ett bortsprunget bagage att hitta till sin husse, som skulle tillbringa 14 dagar på Gran Canaria.
- Ja, jag måste väl ut och köpa lite kläder. Jag har bara två par kalsingar och man kan inte vända dem hur många gånger som helst.
Vi fick ett besked om att hans väska förmodligen skulle anlända i eftermiddag.

I övrigt hände inte ett smack.

På hemvägen förstår jag varför. Folk har inte tid att tänka på annat än julhandeln. Jag får kryssa mig hem genom folkmassorna där det känns som att de flesta är på väg åt precis motsatt håll. Sänder en tacksamhetens tanke åt mig själv, som bara har en julklapp kvar att fixa.

Jag kan istället njuta av det vita som faller från skyn och det vita som redan ligger på marken. Det är vackert och tyst. Snön dämpar ljud. Hemma på gårdsplanens gräsmatta ser jag att vi har fått sisådär ett skollinjalsdjupt snötäcke de senaste dagarna.

Och totalledig är jag i eftermiddag och ikväll. Inget ansvar alls.

Gillar lördagar.
Helst de då jag inte jobbar alls.


*****

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jaså det är däär den är.
Skicka hit den! Den har rymt!

Bert sa...

Cecilia N: Menar du väskan, eller snön?

Cecilia N sa...

Snön!

Bert sa...

Cecilia N: Aldrig i livet! Den behåller jag. ;)