torsdag, oktober 20, 2011

Resa


väg hem efter ett besök vårt kontor i Gällivare. Tåget förvånansvärt fullt, här  en vanlig torsdagseftermiddag. Barnfamiljer, pensionärer, studenter och folk som reser i jobbet.

Min närmaste medpassagerare pratar i mobilen. Högt och obekymrat, utpräglad Göteborgska. Flera samtal till olika kolleger.
 - Har du hört om Fredrik? Jo, han har fått kicken. Eller fått säga upp sig. Jävligt bra!

Själv försöker jag att inte tjuvlyssna. Försjunker i ett svårt korsord.

*****

Skickat från min Samsung Mobil

2 kommentarer:

Maja sa...

Jag åker numer mycket tåg, både till, från och i jobbet och döm om min förvåning så är det nästan alltid fullt i vagnarna. SJ måste gå bra med andra ord. Kanske kan man avvara en slant till upprustning av maskinparken och att köpa tillbaka Banverket så att de själva styr över rälsens standard och underhåll?

Bert sa...

Maja: Ja, jag tycker att om nu "arbetslinjen" ska gälla så måste väl den här smått löjliga regeringen se till att folk kommer till jobbet. Eller hur?

Istället tänker de avreglera, så att "marknaden" får bestämma. Det har aldrig lyckats någonstans i världen i järnvägssammanhang.