fredag, oktober 21, 2011

Monstret på balkongen II

På vår balkong i stan har vi en hundraliters terracottakruka, som en gång var hem för ett träd. Trädet dog av ålder en vinter och sedan dess har jorden mer eller mindre legat i träda.

I fjol råkade vi peta ner en liten medelhavsväxt, hjärtreva, som bildar täta mattor eller "kuddar" på murar och i krukor varhelst man kommer på semester till exempel i Grekland. Det var bara det att det lilla skottet fick storhetsvansinne. Det fick stora blad och vällde i rikt förgrenade rankor över krukans kant, ner och ut över golvet.

Den senaste vintern blev för hård. Växten tynade bort och krukan blev lämnad åt sitt öde.

Men så i somras började ett "ogräs" växa upp vid krukkanten. Först lite försiktigt, men senare med allt större sturskhet. Det första skottet blev för tungt och slingrade sig ner mot golvet med handflatsstora och lite ludna blad. Det började också förgrena sig. Från den böjda stammen kom nya skott. De växte däremot rakt upp och har nu nått en höjd som överstiger min egen.

Nu har den börjat blomma. Sent omsider finns massor av knoppar och den första blomman slog ut idag.

Vi har nog räknat ut vad det kan vara för växt.
Men frågan är... Kan du?



*****

10 kommentarer:

Lena sa...

Oj. kan knappt stava till det så här tidigt. Har växten fått små orange frukter som är inslagna i prassligt papper? Och i så fall hur kan en Physalis hittat dit?

Mian sa...

Physalis - helt klart.
Brukar hitta plantor på komposten (och även på soptippen...).

Leif sa...

Sånt här rökbart?

Cecilia N sa...

När jag snegalde på plantan och läste om den grekiska växten så tänkte jag: så konstigt lik den är min physallis. Men sen fick det ju sin förklaring.

Bert sa...

Alla: Ja - Det är en Physalis. Vi försökte odla sådana härom året med dåligt resultat. Och vi förstår inte varifrån denna praktplanta härstammar. Vi har alltså inte medvetet planterat någon.

Tyvärr är det nu så sent på året att jag inte räknar med någon skörd. Vi får väl se om den klarar vintern.

Knapsu sa...

Äh! Jag som tänkte chansa på Hibiskus!
:)

Mian sa...

Vi har övervintrat en physalisplanta i kolmörkt garage, några plusgrader i värme. Jag håller tummarna.

Ingela sa...

Jag trodde att det där var en ömtålig tropisk växt som behövde öm omvårdnad, men ack vad jag bedrog mej. Jag har odlat den i några år nu och det går bara fint. I somras hade jag en som kom till mej som övervintrad stickling och den höll på att ta över hela växthuset, ja nästan hela trädgården. Det påminner om en kalkon-sf-film som jag såg i min ungdom, om några växter som tog över världen.

http://kuoksik.blogspot.com/2011/10/hosten-haller-ut.html

Bert sa...

ingela: Trifidernas dag, är nog den film du tänker på.

Vi får se om jag lyckas övervintra denna.

Ingela sa...

Jo, triffider hette de där pumpaliknande sakerna, det mindes jag även om jag inte mindes filmtiteln. Jag minns att den var otroligt tafflig och larvig men ändå läskig. Såg den på TV i en kompis sommarstuga nån gång på tidigt 70-tal.