lördag, oktober 01, 2011

Förra lördagen . . .

.. vandrade jag en av mina favoritdalar i de svenska fjällen. Geargevaggi. Den fascinerar mig varje gång. Jag har gått här sedan skoltiden - första gången var en friluftsdag i skolan - både sommar och vinter.

Dalen måste vara fullständigt unik i sin variation, sina färger och sina former. Mjukt. Hårt. Blankt. Skrovligt.

Vandringen är inte lång till dalens slut. Där ligger en sjö. Mörkt turkosfärgad. Sex kilometer enkel väg från Europaväg 10 mellan Abisko och Riksgränsen.

Välkommen!





*****

6 kommentarer:

Sven sa...

Väldigt vackert! Ska lägga in dalen i min utflyktslista.

Maja sa...

Också en av mina favoritplatser, fast jag har bara gått där förhöst och med skidor på vintern.

Béatrice Karjalainen sa...

Den första bilden är helt otrolig. Själv har jag kvar den dalen på "to-do"-listan. Någon gång kommer jag mig dit.

Ps. Nu finns inlägget från Kvikkjokk på plats.

Béatrice Karjalainen sa...

Glömde ju adressen http://beastankar.blogspot.com/2011/10/fjallvandring-tankte-jag-blot.html

kristina sa...

Det är bara att lyckönska till detta privilegium, att få njuta denna natur ... icke alla förunnat...
Några är vi. Det är gott!

Bert sa...

Kristina: Men fler borde prova på.