lördag, oktober 15, 2011

Å däääääär ...


.. åkte tranbärsbröden ur ugnen.

*****

3 kommentarer:

Biggan sa...

Hittat mängder av tranbär på en myr här..snälla är du så givmild att du vill dela med dig av receptet, brödet ser kanongott/och nyttigt ut/... när jag nu är bakinspirerad...lingonkakan/ditt recept/ blir i morgon.

Bert sa...

Biggan: Ja, du.... Nu var det så att det där brödet uppstod, när vi upptäckt att vi hade glömt frukostbrödet hemma i stan. Det blev skåprensning och improvisation. Rågmjöl, vetemjöl, rapsolja och det sista av fjolårets tranbär från frysen, lite råsocker att balansera, salt, och inte minst.... när jag började upptäckte jag att vi inte hade någon jäst! Så det blev att leta riktigt ordentligt i gömmorna. Och där, längst bak hittade jag en påse torrjäst med bäst-före-datum juli 2010 (!!!).

Där har du receptet. ;)

Ja - Jag gräddade förstås också. 200 grader i 32 minuter.

Biggan sa...

Underbart ; mina takter man tager vad man haver...torrjästen från 2010 gjorde susen!!!! Nu kavlar jag opp ärmarna och startar bakandet.