fredag, april 15, 2011

Hundjobb

En sådan här fredag blir oftast klassisk. Det är ett känt faktum i vår yrkesgrupp att fredag före påsklov (och andra lov också, för den delen), innebär ett uppvaknande. En plötslig insikt. Inte hos oss som jobbar i branschen, utan hos våra kunder.

- Jäklar.... Det finns ju ett liv bortom påsken också. Det hade jag glömt. Och säkert är det snart slut på ALLA platser på flyget till Indianapolis, Falmouth och New Dehli, så nu måste jag ringa. Nu, så jag hinner till after work'en. Tänker kunden. Eller rättare sagt kunderna.

Och ringer gör de, och mejlar, och kommer in.... Sätten är många.

Vi sliter som hundar för att få till allt på ett bra sätt. Fredagar är vår stressigaste dag, förutom måndag.

Bra medarbetare är ett måste. Vante är hund, och passar alltså för jobbet. Men han är lite tafatt på tangenterna. Det syns på skärmen. Det blir lite suddigt. Men kul att han vill vara med. Hoppar upp i knät, ger mig en puss på näsan och tittar intresserat på när jag jobbar.

Pulsen går ner. Lugnet bibehålls. Och vi tänker .... Jaha - det här är precis som på äldreboenden. Det blir mer harmoniskt med djur i lokalerna. Alla andra jämförelser givetvis åt sidan. Bort, bort.

1 minut och 30 sekunder innan stängning tar jag mitt sista samtal för dagen. En resa till MUR. Nåväl - frågan om den var snabbt avklarad. Jag ringer upp en kund som hoppat av otålighet i väntan på ett ryskt visum, som nu anlänt i god ordning från ambassaden. Han blir glad och vill komma in och hämta det redan imorgon.

Det går bra. Jag jobbar ju då.

Kul!?
Nja - Det finns roligare saker än att jobba lördag.

*****

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Ett sånt stressigt arbete ni måste ha! Ja, det har jag också, men på ett annat sätt. Jobb i morgon, halv elva till kvart över sju och på söndag också. Allt går.

Bert sa...

Elisabet: Så är det. Inget står någonsin stilla på vårt jobb. Jo - Kanske mitt i sommaren och i mellandagarna vid jul. Då är det lugnt.

Leif sa...

Med djur på firman blir allting mindre stressigt och desto trevligare. Men hundar? De är väll inte så värst kloka av sig? De tystnar i allmänhet fort när Marcel kommer in med svansen sin i vädret. "- Här kommer chefen..."

På ön har vi Marcel som med jämna mellanrum hoppar in och tjänstgör som HRO-katt (HRO = human resource officer som håller styr på mellanmänskliga göranden och får oss vakna till, i värsta fall med sylvassa tänder & klor). Han uppför sig dock alltid exemplariskt mot alla turister och nyanlända. Att han är en snygg katt vet han om, därför anser han sig heller inte vara ett spår forkælet och tycker sig förtjäna all uppmärksamhet En slags "kontorsnomad" som hjälper till att bryta ned barriärer och skapa nytänkande.

Nu till påsken börjar turistsäsongen och den på går till oktober när naturen går till vila och vi med den.

Leif sa...

Med djur på firman blir allting mindre stressigt och desto trevligare. Men hundar? De är väll inte så värst kloka av sig? De tystnar i allmänhet fort när Marcel kommer in med svansen sin i vädret. "- Här kommer chefen..."

På ön har vi Marcel som med jämna mellanrum hoppar in och tjänstgör som HRO-katt (HRO = human resource officer som håller styr på mellanmänskliga göranden och får oss vakna till, i värsta fall med sylvassa tänder & klor). Han uppför sig dock alltid exemplariskt mot alla turister och nyanlända. Att han är en snygg katt vet han om, därför anser han sig heller inte vara ett spår forkælet och tycker sig förtjäna all uppmärksamhet En slags "kontorsnomad" som hjälper till att bryta ned barriärer och skapa nytänkande.

Nu till påsken börjar turistsäsongen och den pågår till oktober när naturen går till vila och vi med den.

Bert sa...

Leif: Hundar, åtminstone Vante, fungerar utmärkt.

Cecilia N sa...

Jag tänkte först att du fått besök av pälstjejerna på Stribergs station, men riktigt så var det inte när jag tittade närmare.