söndag, februari 13, 2011

Söndagsskolan

Att man vaknar av sig själv ungefär den tid som vardagsväckaren brukar ringa fast det är söndag, beror nog på att man sovit färdigt. Så enkelt är det.

Att sedan ha privilegiet att slå på radion och P1 och dåsa vidare kan inte nog underskattas.

Men oftast somnar man inte om.

Nyheterna är spännande. Och fem över sju kommer Språket, där jag idag fick bekräftat ett för mig känt fenomen. Unga kvinnor kan inte säga ö. Och det sprider sig.

Härom morgonen när jag skulle lyssna på väderrapporten fastnade jag vid meteorologens uttal av hur "snôfallet sprider sig ôsterifrån ôver ôstra Gôtaland och särskilt ôver Ôland." När rapporten var klar hade jag ingen som helst aaaaning om vilket väder det skulle bli. Eller "vâder", så att du unga kvinnliga läsare av denna blogg, ska förstå vad det handlar om.

De vidöppna ö- och ä-ljuden sprider sig epidemiskt i just denna folkgrupp enligt språkprofessorn i programmet. Han går till och med så långt att han menar att ö-uttalet (som ska vara öppet framför bokstaven r) håller på att bli ett a!

Intressant och oförklarligt.

Halv åtta kommer Vetenskapsradion med hur mycket kunskap och lärdom som helst. Och en halvtimme senare kommer Kropp och själ, som idag handlar om hur vi misshandlar livsmedel så att de blir mindre nyttiga, ja till och med onyttiga.

Om att folk heller inte kan hantera en sådan enkel sak som en disktrasa handlade ett annat inslag.

Klockan nio, när det programmet är slut, börjar den riktiga veckohöjdpunkten i radio. Godmogon världen. Världens bästa världsorienterande program. Men då sitter jag redan vid frukostbordet.

Det slutar två timmar senare Klingan tar vid i P2. Världsmusik i vidaste bemärkelse. (Varldsmusik, alltså.) Utplockad och presenterad av Lennart Wretlind.

Tänk så mycket jag har lärt mig idag.
Bara idag!

Och du - Vad har du lärt dig?

*****
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: