onsdag, januari 12, 2011

Hjälp

Jag måste få hjälp. Strax innan jag vaknade i morse hade jag en besynnerlig dröm. Helt surrealistisk. Som en Salvador Dali-målning. Nästan.

Tänk dig följande scen:
Jag är på besök hos några, som jag inte känner igen. En familj, två vuxna men rätt unga människor. Ett barn. De har också hund. Och en hare.

Vi sitter och pratar om ditt och datt. Hunden svansar omkring lite, men haren håller sig i bakgrunden. Den är märkligt färgad i brunt och vitt.

Efter en stund kommer den fram till mig och vill bli klappad. Jag kliar den lite bakom de långa mjuka öronen. Då lägger den sig makligt på rygg, och förvandlas till katt, som vill bli kliad på magen en stund. Jag ser inget märkligt i det, utan fortsätter att klappa.

Snart ledsnar den och vänder sig åter på rätt köl och blir hare igen.

Plötsligt tittar den intensivt på mig och frågar:
- Hur gammal är du?
- Tjaaaa jag är sisådär 55, säger jag. Eller egentligen över sextio, fyller jag på.
Haren ser vemodigt på mig.
- Det är så orättvist. Vi harar blir bara ett par år.
Och så lunkar (om nu harar kan göra det) den iväg.


Jag vaknar.

Tacksam för drömtydning.

*****

Inga kommentarer: