måndag, november 01, 2010

Oväntat

Två unga killar sitter och fikar en bit ifrån mig, där jag äter lunch. Roligt verkar de ha, även om jag inte förstår språket, eller ens vilket språk de talar. De sitter mitt i blickfånget, så jag märker att de snart är färdiga med sitt och ska lämna stället. De klär sig och går.

Kvar blir en ryggsäck.

Den står lite på sidan om, så jag blir lite tveksam. Kanske var det inte deras. Kanske är det någon som står i kön, som placerat den där som markering.

Kanske innehåller den en sprängladdning! Till och med den tanken dök upp, väldigt kort i min hjärna.

Genom fönstret ser jag att grabbarna står kvar utanför. De håller på att fippla med en mobiltelefon och blir där en stund.

Jag är klar med min lunch och förbereder mig för att gå några ärenden. När jag kommit ut på gatan går jag fram och säger:
- Ursäkta. Men glömde inte du en ryggsäck därinne?

Reaktionen blir så oväntad att jag blir helt paff. Inom bråkdelen av en sekund är jag omsluten av en hård björnkram och ett brutet "tack ska du ha".

Det värmde.
*****

Inga kommentarer: