tisdag, oktober 19, 2010

Svårt val

Svenskarnas insatser i Afghanistan diskuteras just nu livligare än vanligt. Detta på grund av att våra soldater därborta verkar utsättas för en allt hårdare press. Att det för med sig stora risker och till och med dödsoffer, är något som inte alls förvånar mig. Många tycks tro att vi skulle vara befriade från sådant, vilket verkar osedvanligt naivt.

Rent instinktivt tycker jag det skulle vara rätt att ta hem svenskarna. Men jag inser också svårigheterna när det gäller att skydda det afghanska folket från talibanerna. Jag kan inte annat tro, än att de flesta medborgarna i landet vill bli kvitt dem. Så någon form av skydd kommer att behövas.

Men om man leker med tanken att all främmande trupp försvinner; vad händer då?

Förmodligen återgår då landet till ett "medeltidsmörker", eftersom den afghanska staten inte är stabil. Så länge opiumodlande krigsherrar har makten, och styr med religiösa helvetesmetoder finansierade av knarkhandel som förmodligen även sipprar till Sverige, så ser jag få möjligheter till lösning.

Jag har inga idéer om i vilken ände man ska börja. Tyvärr.

Har du?

*****

Inga kommentarer: