torsdag, juli 29, 2010

Solregn

Åskmorgon idag igen. Inte så häftigt som i förrgår, men rätt ihärdigt ändå.

Vi åker in till stan idag. Ärenden. Tvätt. Inköp.

Ett besök hos mamma, som säger att hon mår bra, när jag frågar. Men samtidigt märker jag att hennes snart 96-åriga hjärna inte riktigt orkar med.
- Jag vet ingenting längre, säger hon, och skakar på huvudet. Det är så förvirrat.

Det känns oerhört sorgset att höra det från en närstående, som alltid varit klar och redig. Jag märker att hon inte riktigt hänger med, när jag ställer fler frågor, och att hon verkar generad för det.

Besöket blir kort. Hon har just kallat på hjälp, när jag kommer dit. Därför lämnar jag henne när personalen anländer.

Mamma ser dock glad ut, när jag säger hej. Det känns bra, att hon inte verkar ledsen, trots den korta visiten. Jag tänker mig att hon har det bra. Att hon själv tycker att hon har det bra.
- Hälsa hem, säger hon.

Efter morgonens åska kommer solen och värmen, som består hela dagen och till natten. Vi har 21 grader när det är sängdags.

Och ihärdig blåst.
Alltid denna blåst.
Nordosten.


- Solregn -
*****

Inga kommentarer: