tisdag, mars 09, 2010

Samband

- Har du tänkt på en sak? Allt hänger ihop.
- Vadå, allt?
- Tja, det mesta. Till exempel jorden.
- Jorden?
- Mmm, jorden.
- Jamen det är väl en jäkla tur att den gör det. Hänger ihop, alltså.
- Visst. Men tycker du inte att den känns lite lös i kanterna i dessa dagar. Lite instabil.
- Åh. Du tänker på ...
- .. jordbävningarna, ja.
- Det verkar vara en epidemi.
- Enklare än så. Ren fysik. Det börjar röra sig på ett håll. Haiti. Sedan havet utanför Japan dagen innan Chile. Och nu skakar det i östra Turkiet också. Blir det ett ställe till? Det tror jag.
---

- Och isarna är svaga, fortsätter jag efter ett tag.
- Men det har väl inget samband med jordbävningarna. Skakar Sandöfjärden sönder.
- Nä, det förstås. Men andra samband finns.
- Men vi har ju haft en jättefin vinter hittills. Snö, kyla.
- Just det. Och svaga havsisar. Med flödvatten. Men det kanske vi kan förändra.
- Hah! Förändra ... hur då förändra?
- Sluta köpa brasilianskt.
- Kaffe. Hur ska jag klara det?
- Nja. Kaffe och kanske kött.
- Nu får du ge dig!
- Nämen tänk efter lite. Fundera en stund. I Brasilien gör man allt för att öka köttproduktionen. Det gör man med tvivelaktiga metoder. Regnskog skövlas med gifter för att ge gräs till bete. Korna käkar gräs och blir till "naturkött". Skiten efter korna går inte ens att använda som gödsel.
- Va!?
- Nej, det är sant. Det är för giftigt. Och på andra ställen odlar de soja, som säljs till svenska kossor. Sojan besprutas med Paraquat, för att bli enklare att skörda. Paraquat är giftigt och helt otillåtet i EU sedan många många år.
- Men det har väl inget med isvägen till Hindersön att göra.
- Regnskog skövlas. Marker förgiftas. Miljö förstörs. Kedjereaktionen är ett faktum. Jag läste Nenets blogg nyss. Ett bra inlägg om olika samband. Jag skrev en kommentar där. "Vissa samband är till för att brytas. Med konsumentmakt. Andra samband kan kanske byggas. På sikt kanske ändrade köpvanor av mat, innebär bättre isar. Fundera på det en stund!" Så skrev jag.
- Ja, det får jag allt fundera på. En stund.
- Gör det. Å'du! Allt hänger ihop.

*****


Nenets blogg.

Mer om Paraquat.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: