torsdag, december 31, 2009

Avvikelser

Den där morgontoaletten (som så här lediga dagar borde kallas förmiddagstoalett) går ju på rutin. Man tvättar sig och rakar bort fjunen, borstar tänderna, duschar, tvättar håret.

När man gjort det där, ställer man sig framför spegeln och betraktar sitt vackra anlete. Lite fuktkräm i ansiktet. Håret, som för närvarande är lite längre än vanligt på grund av att min frisörska "har en plan", brukar få lite mjukvax för att någon skymt av frisyr ska märkas. Idag blev det inte så, eftersom jag tyckte håret var lite för fuktigt.
- Jag väntar tills det torkat till lite mer, tänkte jag.
Där brast rutinen.

När jag någon timme senare får syn på min ickefrisyr:
- Visst ja! Vax.
Tar en liten klick av smeten och fördelar den över handflatorna, som min frisör lärt mig, och .... smörjer in det i ansiktet.
- Vad trögt det går, hinner jag tänka innan jag inser mitt misstag.

Så var det bara att börja om igen, tvätta, torka, fuktkräm, och hårvax. I den ordningen och i samma följd i en enda sekvens.

Nu är jag beredd att möta dagen.
Fåfäng och snygg.
---

Jodå - Det har hänt att jag borstat tänderna med Salubrinsalva också.
Men det är en helt annan historia.

*****

Inga kommentarer: