måndag, november 02, 2009

I min värld

MMA har tydligen nått Sverige. För mig betyder förkortningen "Malmö". Det är nämligen stadsbenämningen i flygsammanhang. (Sturup, däremot, heter MMX.)

Men det var inte det jag skulle berätta om utan Mixed Martial Arts. Det låter väldigt storstilat. Något med konst. Kanske rent av kulturellt. Men det handlar om misshandel. Rå, fysisk, blodig och farlig misshandel. Förklädd till sport.

De korta inslag som visades i TV igår fick mig att må illa. Allt är tillåtet. Fula knep. Lömska slag. Sparkar. Även våld mot huvudet. Tills någon ger upp. Hur visar man det, om man är halvt medvetslös? Det kallas show och folk tjuter på läktarna. Beteendet är gravt sjukt. Folk som gillar det de ser bör nog söka hjälp. Snarast!

Nu vill något MMA-förbund söka anslutning till Riksidrottsförbundet. Förmodligen för att göra eländet mer rumsrent, och kanske få bidrag till sin blodiga verksamhet.

Jag säger bara det: Den dag det sker, kommer jag att sluta med allt stöd i alla former till idrottsrörelsen. Oavsett gren, oavsett verksamhet. Inte ett lott-öre från mig. Inte en tipsrad. Inga frivilliga bidrag till kollegers eller kompisars ungars idrottsutövande. Tokstopp blir det.

Jag hoppas att det finns något förnuft.
Någonstans.

---

Uppdatering: Jag inser nu att jag missuppfattat situationen igår. MMA är redan medlem i Riksidrottsförbundet. Det fick jag lära mig alldeles nyss där Sportnytt sände en intervju med RF:s ordförande. Hennes svar var bara undvikande, och måttet rågades när hon påstod att kampsporter har hjälpt många ungdomar att komma tillrätta med sina problem. Korkat uttalande i det här sammanhanget. Rent ointelligent. Finns det så okloka kvinnor?


*****


Andra bloggar om: , , ,

Läs mer hos SVT

Inga kommentarer: