onsdag, februari 25, 2009

Tjuvtitt

Jaha - Då har man sett den! Filmen som många väntat på.

Det är nu rätt länge sedan jag läste boken. Och det sägs ju ofta att boken är bättre än filmen. Här faller den "sanningen" en aning. Filmen är bra. Jag upplevde den som en bra påminnelse om boken. Miljöerna kändes rätt. Mina föreställningar om hur det skulle se ut stämde nästan på pricken.

Lisbeth Salander blev till och med lite mer trovärdig än i boken. Bra spelad av Noomi Rapace. Jag minns att jag tyckte att hon var lite för karikatyrartad i skriven form. Mikael Nyqvist passar också bra i sin roll.

Våldsam, men på ett realistiskt sätt, som inte övergår i spekulation. Snyggt foto, snygga klipp. Tät stämning. Annorlunda musik.

Rekommenderas.

*****


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: