måndag, september 15, 2008

Äventyr

Hej. Jag är en 47-årig tjej från Västergötland. Jag läste din blogg om Tuolpukka och måste få berätta att jag också upplevt en resa dit som mitt äventyr. Det var sommaren -74 (tror jag) som jag fick åka med en bekant till Tuolpukka. Vi var där ca 2 veckor. Han jag åkte med bor i Göteborg och reser till Tuolpukka varje år.

Jag älskade byn och människorna. Jag hade kontakt med ett barnbarn till paret vi bodde hos i några år, men tyvärr rann den ut i sanden. När jag var där fanns det väg ända fram. Men vi besökte Viikusjärvi och den byn hade fått väg. Jag har tänkt mycket på både människorna och byn. Jag kommer ihåg källan som vattnet hämtades ur. Jag såg på Landet runt reportaget om att dom fått el till byn.

Av någon anledning har samer och deras kultur alltid intresserat mig. Jag har växt upp på en litengård som ligger ensligt, så leva nära naturen och vara ute det var helt naturligt för mig.

Hälsningar A O


Det mejlet damp ner i min brevlåda idag. Tack för det. Kul att mina inlägg väcker minnen även för andra.

Mitt eget äventyr i Tuolpukka skrev jag om i december 2005. Tiden går.
*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: