tisdag, april 29, 2008

Varför så stressigt

Storhelg nalkas. Det skall planeras. Det är ju en riktig dubbelhelg som väntar. Trippel till och med. Om det inte vore så att två helgdagar försmädligt slagit sig ihop i en klump. Första maj och Kristi himmelsfärds dag. På en och samma dag.

- Det har då aldrig hänt förr, säger min mamma, 93.

Folk är besatta. Är man ledig en dag, så skall man vara ledig ännu mera. Scheman pusslas.

- Hur var det i fjol egentligen? Var inte du ledig klämdagen då?

Så där håller det på.

Själv skall jag inte säga något. Mitt ursprungsvikariat tar slut imorgon och jag skall alltså inte jobba den 02 maj, enligt kontrakt. Så naturligtvis smidde jag planer för den där dagen.

Nu förlängdes ju kontraktet i direkt anslutning till det gamla, och plötsligt stod jag också där.

- Kan jag vara ledig på fredag, klämde jag lite blygt fram.

Jovisst! Det gick ju bra.

Så nu är jag själv där. Mitt i malströmmen. Planerar, och handlar och joxar, systemet hit och biltvätt dit, så att allt skall bli klart för helg. Det sista baket åkte ur ugnen för en stund sedan. Provsmak har genomförts. Sardell- och olivkex. Skall smaka bra till Gammeldansken, som vi skall bjuda på imorgon kväll.

På okänd ort.

*****

Inga kommentarer: